若手研究者育成プロジェクトワーキングペーパー

ホーム > 若手研究者育成プロジェクトワーキングペーパー

若手研究者育成プロジェクトワーキングペーパー

No.41 コロナ禍で問い直される教師の学校観 -インタビュー調査による教師の語りの分析-

2021.06.25

Download PDF

渡部 裕哉  金井 達亮   有井 優太  大石 海
岩堀 翔太  今村 健大   影山 奈々美 中野 綾香
永杉 理惠  望月 美和子  飯高 匡展  江里口 愛那
小池 貴之  小泉 卓輝  千野 陽平   倪 琳林

Re-questioned teachers’ perceptions of school during COVID-19 pandemic

Analysis of teachers’ narratives through interview surveys

Yuya Watanabe, Tatsuaki Kanai, Yuta Arii, Kai Oishi,
Shota Iwahori, Kenta Imamura, Nanami Kageyama, Ayaka Nakano,
Rie Nagasugi, Miwako Mochizuki, Masanobu Iidaka, Aina Eriguchi,
Takayuki Koike, Takuki Koizumi, Yohei Chino, and Linlin Ni

April, 2021

>>Read more…

No.40 生命科学を専攻する学生・若手研究者の研究環境に関する研究: -「若手の会」を対象としたウェブ調査とインタビュー調査から-

2021.06.25

Download PDF

久保 京子

A study of research environment for students and young researchers in life sciences :

A web survey and an interview survey of young researchers’ associations

Kyoko Kubo

April, 2021

>>Read more…

No.39 地方自治体の政策的な大学立地が高校生の大学進学に与える影響 -千葉県を対象として-

2021.06.25

Download PDF

白水 晶子

Impact of university location policies implemented by local governments on high school students’ admission to universities:

For Chiba prefecture

Akiko Shiromizu

April, 2021

>>Read more…

No.38 英語の語彙指導を心理学の視点から問い直す: -指導実態の解明と新たな実践の提案-

2021.06.25

Download PDF

内田 奈緒

Reconsidering English Vocabulary Instruction from a Psychological Perspective:

Investigation of English Teachers’ Instruction and Suggestion of a Practice

Nao Uchida

April, 2021

>>Read more…

No.37 情動的落涙傾向が高い個人の泣き場面と内的状態

2021.06.25

Download PDF

 

石井 悠紀子

Crying Situations and Internal States of Individuals with a High Crying Proneness

Yukiko Ishii

April, 2021

>>Read more…

No.36 「教育とエビデンスの関係」の検討: 教師が「明証性」を付与するプロセスに着目して

2020.06.10

DownloadPDF

鈴木繁聡

Reviewing the Relationship between Education and Evidence:

Focusing on the Process How a Teacher Finds “Evidence”

Shigesato Suzuki

April, 2020

>>Read more…

No.35 イギリスの歴史教師の教科書活用実態に関する調査研究: -中等学校第8学年を事例として-

2020.06.10

Download PDF

 

菅尾 英代

How do history teachers in England use a history textbook?:

An exploratory case study of a Year 8 classroom.

Hideyo Sugao

April, 2020

>>Read more…

No.34 道徳教育における評価の問題と他者の位置付けを考える -ジュディス・バトラーの「説明」概念に着目して-

2020.05.28

DownloadPDF

 

西村文吾 樋口大夢 川上英明 中森千裕 田邉尚樹

Thinking the Evaluation and others in Moral Education:

Focusing on account in Judith Butler

Bungo Nishimura, Hiromu Higuchi, Hideaki Kawakami, Chihiro Nakamori and Naoki Tanabe

April, 2020

>>Read more…

No.33 教師の深い省察を促す授業研究方法の提案 ―授業分析をエビデンスとした教師と研究者の協同省察―

2020.05.28

Download PDF

 

木塚 誉貴 ・星 瑞希・有井 優太・松村 一太朗

A Suggestive Research of Lesson Study Methodology for Teacher’s Deeper Reflection by Using Lesson Analysis as Evidence:

Cooperative Process between Researchers and Practitioners

Yasutaka Kizuka,Mizuki Hoshi,Yuta Arii and Ichitaro Matsumura

April, 2020

>>Read more…

No.32 教育における「言葉を使って考えること」に関する説明

2020.05.28

Download PDF

 

朴惠・名倉早都季

Explanations of Thinking Using Language in the Field of Education

Hui Piao and Satsuki Nagura

April, 2020

>>Read more…